Medialny wolontariat, czyli Jak korzystać z monitoringu mediów w kampaniach społecznych?

26.09.2016

Fundacje, organizacje, stowarzyszenia – w działania wszystkich tych podmiotów wpisane jest pomaganie oraz… współpraca z mediami. Im bardziej zostanie nagłośniony temat, tym większe szanse powodzenia ma akcja charytatywna, czy kampania społeczna. Przy pomocy narzędzia do monitoringu mediów można zdziałać więcej, szybciej i trafniej.

Obserwowanie tego, co dzieje się w mediach klasycznych i internetowych, jest istotne z co najmniej dwóch powodów. Monitoring mediów bowiem to z jednej strony zbieranie publikacji o naszej działalności, a z drugiej także możliwość aktywnego kontaktu z potrzebującymi. Coraz więcej fundacji, czy organizacji przykłada dużą wagę do dokumentowania efektów swoich działań w mediach ze względu na pozyskiwanie sponsorów, bez których często dana akcja społeczna nie mogłaby się odbyć. Wysokie wskaźniki AVE, dotarcia, czy informacje o najbardziej angażujących autorach to czynniki, które mogą zainteresować potencjalnych współpracowników. Szczególnie ważną rolę grają tu media klasyczne: prasa, telewizja i radio, generujące najwyższe wartości ekwiwalentu reklamowego i zasięgu. Najliczniejszą grupą publikacji są jednak najczęściej wzmianki na portalach internetowych i w mediach społecznościowych. Warto poświęcić im dużo uwagi, zarówno w trakcie planowania, jak i realizacji działań.

Jak szukać potrzebujących?

Słowa „potrzebuję pomocy”, „szukam pomocy”, „mam problem z…” i bliskoznaczne padają w social media nawet 3 tys. razy dziennie. Te najbardziej podstawowe formy zaznaczenia, że szukamy czyjegoś wsparcia, czy mamy problem do rozwiązania są wyrazistym przykładem, jak ważną rolę media społecznościowe mogą odegrać w działaniach fundacji, czy organizacji. W zależności od typu projektu i naszej grupy docelowej możemy monitorować dowolne frazy, które pozwolą nam być w centrum dyskusji o interesującej nas problematyce, obserwować skalę zmian interakcji, czy też trafić na jednostkowy post potrzebującego. Dla przykładu popularny hashtag #childalert nie raz już ułatwił odnalezienie zaginionego dziecka, tak jak miało to miejsce w listopadzie 2015 roku, kiedy w dniach 24-25.11.2015 ukazało się prawie 2 tys. publikacji zawierających alarmujący znacznik, umożliwiając wyświetlenie informacji o uprowadzonym 3-letnim chłopcu 800 tys. razy. Akcja zakończyła się szczęśliwie i dziecko wróciło do domu.

opis

Jak szukać pomocników?

W IMM sprawdziliśmy już wiele zapytań i potrzeb rozpoczynając od dylematów zakupowych, przez skargi na zdrowie, po zasięg akcji zachęcających do adopcji psów i kotów, czy podejście do oddawania krwi ze strony internautów. Przegląd tej różnorodnej tematyki pokazał, jak dokładną wiedzę możemy pozyskać z monitoringu publikacji zamieszczanych w sieci, w szczególności Facebooka, Twittera, forów i blogów.

Analiza w IMM treści związanych z adopcją bezdomnych psów pokazała, że ogromny zasięg dyskusji na ten temat jest nie tylko zasługą aktywności schronisk na Facebooku, ale także wolontariuszy i osób prywatnych, które dobrowolnie dzielą się treściami związanymi z adopcją psów. Dzięki monitoringowi mediów, w łatwy sposób możemy do takich „pomocników” dotrzeć i połączyć siły we wspólnej sprawie. Tylko w listopadzie i na początku grudnia 2015 opublikowano aż 50 tys. wpisów w social media, które zachęcały do adopcji czworonoga. Poza Facebookiem, adopcję psów najczęściej promowano na Instagramie i Twitterze. Zaangażowanie internautów często stanowi główną siłę napędową do szerokiego zasiegu akcji oraz pozyskania jej uczestników. To ważne w przypadku takich projektów, jak Poland Business Run, gdzie zachęcenie do udziału w biegu jak największej liczby osób stanowi o powodzeniu przedsięwzięcia. Dzięki aktywności w social media PBR uzyskał już w kwartale poprzedzającym bieg – prawie 20 tys. interakcji, z których największą część stanowią polubienia. A to dopiero rogrzewka!

Stałe trzymanie ręki na internetowym pulsie jest szczególnie istotne w przypadku działań stałych, kiedy rozkładamy siły na cały rok, a zaangażowanie odbiorców w nasz szczytny cel liczy się każdego dnia, jak np. w obszarze krwiodawstwa. Z modułu analitycznego IMM wynika, że Facebook, Twitter i Instagram coraz częściej służą osobom prywatnym, fundacjom i instytucjom do promocji krwiodawstwa i poszukiwania dawców krwi dla potrzebujących osób. Od stycznia do kwietnia 2016 w serwisach społecznościowych pojawiło się ponad 9,5 tysiąca apeli o oddanie krwi, podczas gdy w analogicznym okresie rok temu było to niewiele ponad 6 tysięcy. A co najważniejsze - publikacje te tylko dzięki serwisom społecznościowym mogły zostać wyświetlone ponad 5 mln razy.

Fundacje podejmujące ważne tematy społeczne, mogą za pośrednictwem monitoringu kanałów społecznościowych niejako podjąć „współpracę” z internautami, zachęcając ich do czynnego udziału w kampaniach społecznych, ale także zaoferować im bezpośrednio swoją pomoc. Przystępując do planowania działań warto zatem pamiętać o tym, że monitoring mediów może nam pomóc nie tylko w zbieraniu efektów naszych działań, ale i w aktywnej komunikacji.

Instytut Monitorowania Mediów to innowacyjna organizacja o wiodącej pozycji rynkowej w branży monitoringu mediów. Od 2000 roku dostarcza kompleksowe usługi badania i analizy informacji pozyskiwanych z mediów społecznościowych, internetu oraz mediów tradycyjnych. Dostępny on-line moduł analityczny pozawala na bieżące śledzenie efektów działań komunikacyjnych w mediach, również w porównaniu z konkurencją. Dane prezentujące wizerunek firmy pozwalają skutecznie: zmierzyć efektywność dotychczas podjętych działań PR, zaplanować strategię komunikacyjną, czy chronić reputację firmy. Zespół doświadczonych specjalistów IMM tworzy raporty wizerunkowe firm, marek i osób na podstawie materiałów zgromadzonych w mediach społecznościowych, internecie oraz prasie i RTV. Stałym monitoringiem objętych jest aktualnie ponad 500 tysięcy domen polskich zasobów internetu wraz z social media – z aktualizacją wyników w czasie rzeczywistym, co umożliwia najszybszy dostęp do publikowanych treści. Monitorujemy także 1000 tytułów prasowych oraz prawie 150 stacji RTV z szerokim wyborem mediów regionalnych i lokalnych. IMM należy do elitarnej międzynarodowej organizacji FIBEP (Federation Internationale des Bureaux d'Extraits de Presse) zrzeszającej firmy monitorujące media z całego świata.

Organizer

Strategic Sponsors

Main Sponsors

Logistics Partner

Technical Partner

Children's run Partners

Honorary Patronage

We are using cookies to give you the best experience on our site. Cookies are files stored in your browser and are used by most websites to help personalise your web experience. More information on cookies and how they are used can be found in our terms.privacy.policy.2.

By clicking "Proceed" you are confirming you have read this statement.